maandag 2 april 2012

Dag 0, de dag van de opname

Vandaag moest ik om 13 uur in het Academisch Ziekenhuis Maastricht zijn voor de opname op de afdeling Heelkunde. Hoewel ik afgelopen nacht goed geslapen heb, was ik vanochtend zo nerveus dat ik er hoofdpijn van gekregen heb. 
We waren goed op tijd in Maastricht zodat Anita nog vooraf het een en ander kon regelen m.b.t. haar overnachting en de parkeerkaart.

Bij aankomst op de afdeling kreeg ik eerst een intakegesprek met iemand van de apotheek, maar die was vlug klaar. Wat wil je als je geen medicijnen gebruikt en nergens allergisch voor bent. Daarna een intake met een verpleegkundige (Nadieh). Vanwege problemen met haar PC duurde het opstarten wat langer, maar daarna was ook zij vlug klaar met mij. Daarna kwam de co-assistente van de chirurg langs. Die heeft de bloeddruk gemeten (was natuurlijk te hoog door de spanning), naar hart en longen geluisterd, maar dat was allemaal goed. Daarna heb ik mijn spullen gestald en ben met Anita, Frans en Marieke samen wat gaan drinken in het bedrijfsrestaurant.

Om 14.30 uur moest ik bloed laten prikken voor de laatste controle op virussen e.d. Aansluitend even bij Marieke op de kamer geweest en daar gesproken met Philip Ulrichts, de nurse practitioner en transplantatiecoordinator. Van hem hoorde ik dat ik morgen (3 april) om 8.00 uur al geopereerd wordt. Dat zal tot ongeveer 11.00 uur duren en daarna zal ik naar verwachting nog 3 tot 4 uur op de uitslaapkamer blijven alvorens men mij terug zal brengen naar de Verpleegafdeling. Dus voor 14 uur ben ik er zeker niet terug.
Nog even wat gedronken beneden in het restaurant en daar werd ik gebeld (16.45 uur) dat de anesthesist op mijn kamer stond om mij te spreken. Snel weer naar de afdeling voor een gesprekje met de (vrouwelijke) anesthesist. Die heeft me nogmaals uitgelegd wat ze gaat doen (ruggeprik voor de pijnbestrijding, narcose, blaaskatheter).

Om 17.40 uur werd mijn avondeten bezorgd en dat viel me heel erg mee qua smaak.

Best goed eten, anders dan ik verwacht had n.a.v. de verhalen over ziekenhuiseten. Om 18 uur kwam de chirurg langs die mij en Marieke morgen gaat opereren, dr. Daemen. Rustige man die goed uitgelegd heeft wat hij precies gaat doen, dat gaf wel weer een heel geruststellend gevoel. Hij belt morgen aan het einde van mijn operatie met Anita om haar te vertellen hoe het verlopen is. Met een welgemeend "doe je best morgen!" van mij aan hem verliet hij na vijf minuten weer mijn kamer :-).

Vanavond nog even met z'n vieren koffie/thee gedronken en toen terug naar de kamer. Afscheid genomen van Marieke, want die zie ik pas weer de dag na de operatie. Dat was natuurlijk best een emotioneel moment, want nu gaat het echt gebeuren!
Anita heeft me nog even een half uurtje gezelschap gehouden en is zojuist ook vertrokken richting haar appartement. Die zie ik morgenvroeg om 7 uur nog even voor ik "afgevoerd" wordt. Voor haar is het natuurlijk ook super spannend, al houdt ze zich groot om er vooral voor mij en Marieke te zijn.

Ik realiseer me nu eigenlijk pas goed wat ik morgen ga doen en wat voor een mooi moment en gebaar dit eigenlijk is om als broer voor je zus te kunnen doen. Die emotie overvalt me nu een beetje en ik zit met tranen in mijn ogen dit te typen..... Niet erg hoor, het voelt gewoon heel erg goed.

Morgen zul je van mij niets horen, maar misschien van Anita. Ik hoop dat ik woensdag weer "in de lucht kom". 
Tot snel weer!

2 opmerkingen:

  1. Frank, Anita, Marieke en Frans,
    Heel veel succes morgen. Mijn gedachten zijn morgen vanaf 8.00u bij jullie allemaal !
    Liefs van je nichtje Nicolle

    BeantwoordenVerwijderen